Promocje
Opony rowerowe
- 1
- 2
- 3
- 4
- następna »
- 1
- 2
- 3
- 4
- następna »
Opony rowerowe - wszystko, co warto o nich wiedzieć
Jazda na rowerze - podobnie zresztą jak jazda samochodem - jest przyjemna i satysfakcjonująca. Niestety, okazjonalne awarie (a zwłaszcza uszkodzenia ogumienia) skutecznie zaburzają ten obraz. Co zatem warto wiedzieć o oponach rowerowych, by nie tylko odpowiednio dobrać je do własnego modelu roweru, ale też by maksymalnie wydłużyć ich czas eksploatacji?
Słów kilka o rozmiarach
- Wymiarowanie angielskie
Opony rowerowe produkowane są w oparciu o różne standardy numeracji. Najpopularniejszy z nich, czyli system angielski, często traktowany jest po "macoszemu". W ofertach sprzedawców rowerów (a zwłaszcza marketów) rzadko kiedy spotykamy się z pełnym określeniem wymiaru opony. Klasyczny zapis dotyczący zewnętrznej jej średnicy należałoby uzupełnić o dodatkowy wymiar, czyli jej szerokość, tj. np. 28 x 1.5 cala.
- Wymiarowanie francuskie
Opona rowerowa może być też wymiarowana w oparciu o standard francuski. Mamy tu dwie liczby i literę. Przykładowo model oznaczany jako 700 x 38C, będzie miał 700 mm średnicy zewnętrznej, 38 mm szerokości i rozpiętość w standardzie C (im wyższa litera, tym mniejsza rozpiętość). Niestety, opony w niektórych standardach (np. A i D) nie są już produkowane. W przypadku innych rozpiętości zmieniły się zasady numeracji, co jeszcze bardziej pogłębiło zamieszanie.
Tym samym, rozmiary najpopularniejszych opon do poszczególnych rodzajów rowerów, będą prezentowały się następująco:
- Rowery szosowe - 28 x 1.10 cali/ 28-622 (standard francuski).
- Rowery górskie - 26 x 1.60 cali/ 42-559
- Rowery trekkingowe - 28 x 1.35 cali/35-622
Opony rowerowe a bieżnik
Odpowiednio gruby bieżnik spełnia kilka istotnych zadań. Stąd też tak ważne jest, by posiadał on odpowiednią grubość.
- Ochrona struktury opony - gruby bieżnik chroni oponę przed uszkodzeniem (przebiciem). Im jest ona cieńsza, tym jego rola jest pod tym względem bardziej istotna.
- Zwiększenie przyczepności - dobry bieżnik istotnie zwiększa przyczepność opony, co ma ogromne znaczenie w MTB i jeździe trekkingowej. Zwiększona przyczepność opony przedkłada się również na poprawę jakości hamowania i to nawet na trudnym podłożu.
Ciśnienie i odporność na przebicia
Zachowanie odpowiedniego ciśnienia w oponie jest niezwykle ważne, gdyż przedkłada się na wzrost odporności opony na uszkodzenie (np. podczas najazdu na krawężnik) i na zmniejszenie oporów toczenia (zwłaszcza po sypkim podłożu). Oponę należy pompować do wartości określonej na jej boku. Najczęściej jest ona wyrażona w barach (bar), bądź w PSI.
Z ciśnieniem opony związana też jest jej odporność na przebicia. Jeśli jest ono zbyt niskie, łatwiej będzie przebić powierzchnię dotąd chronioną przez bieżnik. Na spadek odporności na przebicia mogą mieć też wpływ ciała obce od strony obręczy. Opony rowerowe można dość łatwo przebić uszkodzonym nyplem, kamieniem a nawet luźną szprychą.
Podsumowanie
Kupując opony do roweru warto nie tylko wziąć pod uwagę wymiar produktu, ale też konsekwencje naszego wyboru. Inna kwestią jest maksymalnie wykorzystanie parametrów opony, wynikające z jej odpowiedniej eksploatacji.
Sprawdź opony rowerowe takich marek, jak: