Sztyce rowerowe - Cycleshop.pl
Budowa i rodzaje sztyc rowerowych
Typowy wspornik siodła składa się w głównej mierze z prostej rurki o odpowiedniej średnicy. Mierzona jest średnica zewnętrzna, a najczęściej spotykane wymiary to:
25,4 mm;
27,2 mm;
31,6 mm;
34,9 mm.
Rurka zakończona jest z jednej strony zwężeniem przeznaczonym do zainstalowania jarzemka, lub dzisiaj częściej samym jarzemkiem zintegrowanym ze sztycą na etapie produkcji. Jarzmo jest elementem łączącym sztycę z siodełkiem i odpowiada za możliwość regulacji kąta nachylenia siodełka względem ziemi. W tym celu mechanizm wyposażony jest w jedną lub dwie śruby do jego regulacji. Pod kątem wymiarów wsporniki różnią się także długością, która wynosi zazwyczaj miedzy 25 a 45 cm, oraz offsetem. Krótsze stosowane są typowo w rowerach szosowych, dłuższe natomiast w rowerach górskich, czy innych z niższą ramą. Offset określa wysunięcie środka jarzma w tył względem osi sztycy. Do budowy sztyc wykorzystuje się stal, aluminium, bądź włókna węglowe. W zależności od zastosowanego materiału różnią się one głównie masą, oraz możliwością pochłaniania drgań. Specjalnymi rodzajami sztyc są sztyce amortyzowane, oraz sztyce regulowane.
Sztyce amortyzowane
Konstrukcja wspornika tego typu posiada system amortyzujący o niewielkim skoku przeznaczony do zapewnienia komfortu podczas jazdy po niewielkich nierównościach. To rozwiązanie stosowane jest zazwyczaj w rowerach do jazdy rekreacyjnej i wybierane jest często przez użytkowników rowerów trekkingowych lub miejskich. Nie wykorzystuje się go natomiast zazwyczaj do jazdy sportowej.
Sztyce regulowane
Sztyce regulowane to obecnie coraz bardziej rosnący trend w wyposażeniu rowerów górskich. Pozwalają one na szybkie obniżenie siodełka podczas jazdy dzięki mechanizmowi pneumatycznemu, który obsługiwany jest zdalnie z manetki umieszczanej na kierownicy. Manetka połączona jest ze sztycą przy użyciu linki bądź przewodu hydraulicznego. Najbardziej zaawansowane sztyce sterowane są bezprzewodowo. Użytkowanie regulowanego wspornika opiera się na ustawieniu siodła na wybranej wysokości. Następnie podczas jazdy po naciśnięciu przycisku zwalniany jest mechanizm i pod wpływem ciężaru rowerzysty sztyca jest opuszczana i zablokowana w dolnej pozycji. Kolejno po użyciu tego samego, bądź innego przycisku sztyca powraca samoczynnie na ustawioną wstępnie wysokość dzięki sprężynie powietrznej. Sztyce tego typu wykorzystywane są szczególnie często do jazdy enduro i trail, gdzie siodełko opuszcza się na zjazdach do zapewnienia lepszej kontroli nad rowerem.
Dobór sztycy rowerowej
Wymiary
Podczas doboru wspornika siodła w pierwszej kolejności należy się kierować jego wymiarami. Średnica sztycy musi zgadzać się ze średnicą wewnętrzną rury podsiodłowej w ramie roweru. W niektórych wypadkach można zastosować węższą sztycę, należy natomiast wtedy użyć redukującego szczelinę adaptera. Użycie szerszej sztycy jest fizycznie niemożliwe.
By móc ustawić siodełko na odpowiedniej dla użytkownika wysokości należy wybrać sztycę o odpowiedniej długości, tak by możliwe było jej wysunięcie z ramy w takim stopniu, aby otrzymać odpowiednią wysokość przy zachowaniu wsunięcia jej w ramę w granicach bezpieczeństwa przewidzianego przez producenta. Zbyt mocne wysunięcie sztycy może skutkować jej uszkodzeniem, lub uszkodzeniem ramy roweru w trakcie obciążenia. Zastosowanie natomiast zbyt długiej sztycy, tak by jej zbyt duża część była schowana w ramie może być niemożliwe ze względu na kształt rury podsiodłowej ramy roweru.
W przypadku wyboru wspornika ze zintegrowanym jarzemkiem warto zwrócić także uwagę na offset sztycy. W zależności od kształtu samej ramy i preferencji oraz wymiarów rowerzysty może okazać się pomocne wybranie sztycy z offsetem. Dzięki temu możliwe będzie wysunięcie siodełka bardziej do tyłu względem kierownicy.
Materiał
Wybór materiału zależy od preferencji użytkownika. Najlżejsze sztyce produkowane są z włókna węglowego i zapewniają najlepsze pochłanianie drgań. Są natomiast przez to znacznie kosztowniejsze niż wsporniki stalowe i aluminiowe. Modele aluminiowe wykorzystuje się zarówno do jazdy rekreacyjnej jak i amatorskiej jazdy sportowej. Sztyce stalowe są coraz rzadziej wykorzystywane ze względu na ich dużą masę.
Komfort i wygoda użytkowania
Poza samym materiałem dla osób szukających komfortu interesującym rozwiązaniem mogą okazać się sztyce amortyzowane, które w pewnym stopniu zrekompensują brak tylnego zawieszenia w rowerze podczas jazdy po nierównościach. Natomiast osoby jeżdżące na rowerach górskich, np. trail lub enduro, a także nowoczesne XC, mogą zainteresować się zakupem sztycy regulowanej, której możliwości znacznie poprawią komfort na zjazdach i zwiększą możliwości kontroli nad rowerem dzięki szybkiemu obniżeniu siodełka.