Mostki rowerowe, wsporniki kierownicy
Typy mostków rowerowych
Biorąc pod uwagę sposób montowania, wyróżnić można takie mostki rowerowe, jak:
zintegrowane - w takim wypadku mostki do roweru mogą być połączone na dwa sposoby, bezpośrednio do kierownicy albo do widelca,
wpuszczane - nazywane inaczej klasycznymi, to rozwiązanie raczej rzadko spotykane. Mostek rowerowy w takim wypadku, jest bezpośrednio wpuszczony w gwintowaną rurę widelca,
ahead - obecnie najczęstsze rozwiązanie. Mostek mocowany jest na rurze widelca, przy jednoczesnym ściskaniu śruby imbusowej znajdującej się na obejmie.
Chcąc dokonać wyboru, najlepszego dla nas wspornika do rowerowej kierownicy, musimy brać pod uwagę kilka istotnych kwestii. Jedną spośród nich, są wybrane wymiary, które umożliwiają właściwy montaż. Wśród nich kluczowe będą średnice - kierownicy (przede wszystkim 35 mm/31,8 mm/25,4 mm) i sterowej rury widelca (zwykle 1,5/1,8 albo 1,1 cala). Poza tym bardzo istotne jest też dopasowanie indywidualne kąta, jak i długości mostka kierownicy.
Krótki czy długi mostek do roweru – który z nich będzie lepszy?
Odpowiedź na tak postawione pytanie, zależna będzie od potrzeb indywidualnych. Im wspornik kierownicy w rowerze, będzie dłuższy, tym sylwetka rowerzysty będzie bardziej aerodynamiczna, zaś odpowiednio im jest krótszy, tym trzeba przyjmować pozycję bardziej pionową, zaś ciężar ciała przenosi się do tyłu. Dlatego też szosowe mostki rowerowe, są na ogół dłuższe, aniżeli mostki MTB, chociaż nie za każdy razem stanowi to regułę. Na pozycję naszego ciała, którą przyjmujemy w czasie jazdy, a co za tym idzie także i na wygodę, wpływ ma również kąt z jakim nachylony jest mostek. Ten może być ujemny lub dodatni (względem sterowej rury). Najbardziej uniwersalnym można nazwać wspornik do kierownicy, który posiada regulację pozwalającą na zamianę kąta nachylenia. Dzięki czemu, mamy szansę na przetestowanie różnych możliwości i w rezultacie ustawienia regulacji mostku optymalnie do oczekiwań, a nawet i terenu, po którym przyszło się nam poruszać.
Jakie przeznaczenie mogą mieć mostki rowerowe?
Następny aspekt, na który powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, to przeznaczenie mostków rowerowych, a konkretniej typ posiadanego przez nas roweru i rodzaj uprawianej najczęściej jazdy.
Rowery szosowe
W jednośladach szosowych, spotykane są zwykle mostki ahead. Wykonywane są one z aluminium, chociaż tak samo jak w rowerach typu MTB - dostać można bez problemu carbonowe ich odpowiedniki.
Wsporniki w rowerach szosowych, muszą także odpowiadać średnicy tak zwanej rury sterowej, czyli rozmiarowi 1 albo 1/8. Drugim rozmiarem, do którego trzeba je dopasować, będzie średnica kierownicy - 25,8/26 mm albo zainspirowana stylem MTB kierownica o średnicy 31,8 mm.
Najbardziej istotna cecha mostków w rowerach szosowych, to ich długość. Kolarze, którzy chcą osiągać możliwie jak najbardziej aerodynamiczną sylwetkę, winni zdecydować się na wsporniki mające powyżej 12 cm długości. Taka pozycja jednakże na dłużej, nie jest zbyt wygodna. Z uwagi na to, większość kolarzy szosowych, wybiera długość standardowej w przedziale 10-11 cm. Dla zachowania jeszcze większej wygody, można podjąć także decyzję o lekkim zadarciu mostka w górę o około 6°.
Rowery MTB
Rowery, które przeznaczone są do jazdy po górach, wyposażane są zwykle we wsporniki typu ahead. Najczęściej do ich produkcji, wykorzystuje się takie materiały, jak carbon (rowery z najwyższej półki) albo aluminium (w wypadku najtańszych modeli i tych zaliczanych do średniej półki).
Rozmiar mostka zależny będzie od grubości, jaką ma tak zwana sterowa rura. Zwykle w rowerach MTB, stosuje się rury mające średnicę 1/8, jednakże w modelach nieco starszych, można także spotkać rury o średnicy 1.
Mostek, winien być także dobrze dopasowany do średnicy kierownicy, czyli do standardowego rozmiaru (25,4 mm) albo tak zwanego oversize (31,8 mm).
W wypadku wsporników do rowerów MTB, znaleźć można modele całkowicie poziome, poprzez odchylone umiarkowanie do max. 6°, po dużo mocniej wygięte do góry o około 10°.
Najczęściej spotyka się takie typy wsporników MTB, jak:
- mostek typu cross-country - poziomy i długi (ewentualnie może być lekko podniesiony). Jego długość, może osiągać przedział pomiędzy 100 a 120 mm. Jego budowa umożliwia rowerzystom osiąganie optymalnych, opływowych pozycji, co ma ogromne znaczenie w czasie wyścigów,
- mostek trialowy - trochę krótszy (60 do 80 mm) i delikatnie odchylony o około 6°. Tego typu konstrukcja ma zapewniać swobodne rozkładanie się masy na tyle/przednie koło, jak i dużo szybsze reagowanie,
- mostek downhillowy - najkrótszy z wymienionych. Jego długość nigdy nie przekracza 5 cm, co daje możliwość szybkiej reakcji. Mostki takiego rodzaju wykonuje się zwykle z aluminium, jednakże na rynku można też znaleźć wersję carbonową.