Kasety rowerowe
- 1
- 1
Kaseta rowerowa typu MTB
Szukając dla siebie właściwego rowerowego napędu, powinno się rozpocząć właśnie od kasety. Jednym z rodzajów, jest kaseta MTB. Jest ona sporo większą, aniżeli w wypadku rowerów szosowych i posiada ona również większą liczbę zębów na pojedynczej zębatce. Ilość przełożeń, jest podstawową kwestią w czasie dokonywania wymiany kasety rowerowej i właśnie to od niej powinniśmy zacząć własne poszukiwania. Kasetę 7 rzędową, spotyka się przede wszystkim w przypadku najstarszych modeli górskich rowerów. W najnowszych modelach, odchodzi się zdecydowanie od tej liczby rzędów. Oczywiście tego typu kasetę rowerową, można nadal nabyć w sklepach, niemniej jednak zwykle w rowerach zamiast kasety 7-rzędowej, stosuje się rowerowe wolnobiegu, które różnią się znacząco od rowerowych kaset. Kaseta rowerowa w przeciwieństwie do wolnobiegu, nie ma wbudowanego bębenka. Ma ona tak zwany wielowypust, który został ustandaryzowany i będzie pasował do wszystkich piast przeznaczonych pod rowerową kasetę. 8 rzędowa kaseta, rozpoczyna tak naprawdę listę napędów w górskich rowerach. Niegdyś mogliśmy spotkać wyłącznie górskie rowery, które były wyposażone w 8 biegów. Obecnie sytuacja jest zupełnie odmienna i w rowerach MTB, spotyka się najczęściej kasetę 9 rzędową. Wolnobieg rowerowy, odchodzi już zdecydowanie w zapomnienie. Kasety rowerowe różnią się tym od wolnobiegu, iż nakłada się je na bębenek, który usytuowany jest w piaście. Wolnobieg, stanowi klasyczne sprzęgło jednokierunkowe. Rowerowa kaseta z 9 biegami, przez bardzo długi czas rządziła w rowerowej branży i spotkać ją można było w praktycznie każdym spośród rowerów zawodniczych.
Dzisiaj na rynku rowerowym, można natrafić na trójkąt bermudzki w postaci trzech różnych reprezentantów. Będą to: kaseta dziesięcio-, jedenasto- i dwunasto-rzędowa. Jeżeli chcemy zmodernizować napęd we własnym rowerze, dzięki zastosowaniu kasety, powinniśmy wybrać liczbę przełożeń w zakresie 10-12. Kasety rowerowe i liczba ich rzędów, mają bezpośredni wpływ na komfort i odczucia podczas jazdy. Zatem lepiej wybrać jak największą ilość biegów, na którą można sobie w danym momencie pozwolić. W takim przypadku, zasada będzie bardzo prosta. Im większa ilość zębatek w kasecie, tym mniejsze odstępy między zębatkami, a to zaś ma pozytywny wpływ na płynność funkcjonowania całości rowerowego napędu i dzięki temu na komfort związany z jazdą. Kaseta rowerowa mająca większą ilość rzędów, jest po prostu dużo lepsza. Dzięki sporej liczbie biegów, jazda będzie się stawała płynniejsza, a my będziemy mieć większą kontrolę nad dynamiką jazdy.
Kaseta rowerowa typu szosowego
Zębatki, które zostały osadzone na piaście koła, w które wyposaża się standardowe kasety szosowe, mogą sprawiać wrażenie prostego mechanizmu, niemniej jednak to tylko złudzenie. Wpływ dynamiki jazdy, która zależna jest od działania specyficznych biegów (każda kaseta rowerowa zawiera zębatki), to skomplikowane rozwiązanie, wprowadzające zamęt w zakresie dobierania właściwej rowerowej kasety. Kasety rowerowe do rowerów szosowych, różnią się zdecydowanie od kaset do jednośladów MTB. Zwykle tego typu kasety, są dużo mniejsze, aniżeli kasety MTB. Jest to związane z umiejscowieniem na nich mniejszej liczby zębów. Kasety do rowerów szosowych, dostępne są w konfiguracjach liczby rzędów w przedziale 7-11 zębatek, inaczej 7-11 rzędów. Kasety do rowerów szosowych, są przeważnie mniejsze od tych do MTB, gdyż w jednośladach szosowych montowane są większych rozmiarów korbowe mechanizmy, dodatkowo z większą liczbą zębów, aniżeli w wypadku górskich rowerów. Rozwiązanie, gdzie zakłada się większe korby, umożliwia użytkowanie znacznie mniejszych kaset w szosowych rowerach. Jeśli w swoim jednośladzie, posiadamy obecnie 9-rzędowy napęd, to taką również musimy nabyć kasetę, jeśli zamierzamy zmienić obecnie użytkowaną na nową. Jeśli w naszym rowerze zamontowano kasetę 10-rzędową, to analogicznie, należy kupić identyczny odpowiednik. Rowerowa kaseta, musi być zawsze kompatybilna z resztą elementów napędowych w jednośladzie. Kaseta w rowerze, jest rozwiązaniem dużo młodszym i znacznie bardziej nowoczesnym, aniżeli tak zwany wolnobieg rowerowy. Ponadto również jej waga jest mniejsza, jeśli porównać ją ze starego typu rozwiązaniem. Aczkolwiek, nadal można spotkać wolnobieg w starszym modelach jednośladów.