• Darmowa dostawa od 299 zł
  • 100 dni na zwrot lub wymianę
  • Wysyłka w ciągu 24h

Opcje przeglądania

Rozwiń

  • Cena
    Od Do

Dodano produkt do koszyka

« Kontynuuj zakupy Przejdź do koszyka »

Mechanizmy korbowe

Brak produktów

Korbowód powoduje przeniesienie ruchu posuwisto-zwrotnego, który jest wykonywany przez człowieka na obrotowy wału korbowego. Korba to zębatki, które trzymają łańcuch pozwalając na jego ruch, dzielimy je na jednorzędowe i wielorzędowe, czyli z wieloma zębatkami (w rowerach szosowych występują 2 zębatki), a wodzik wybiera nadmiar łańcucha, który powstaje przez zębatki, najczęściej wodzikiem jest po prostu tłok. Mechanizmy różnią się ze względu na wykorzystanie roweru oraz typem mocowania.


Najprostszym i najstarszą konstrukcją mocowania jest klin, wykorzystywana tylko przez rowery miejskie, które nie potrzebują dużego wykorzystania siły oraz posiadają niewielkie przebiegi. Klin został szybko wyparty w innych rowerach, bo na zachodnim rynku już w latach 80., a w Polsce już 10 lat później, ze względu na małą wytrzymałość i zazwyczaj słabą jakość materiałów. Zakłada się ją na oś suportu, który ma kształt ściętego walca, a mocowana jest za pomocą metalowego bolca.

Mechanizm korbowy
Klin został zastąpiony kwadratem. Ma mocne oraz sztywne połączenie, praktycznie nie zużywalne. Można go stosować w każdym typie rowerów, jednak najczęściej jest wykorzystywany do rowerów niskiej klasy. Wraz z nazwą idzie sposób mocowania ośki, która miała po przecięciu właśnie kształt kwadratu, który jest zakręcany przez specjalnie przeznaczoną do tego śrubę. Rozwiązanie zniknęło bardzo szybko ze sportu bo w latach 90, jak i również z klasy średniej bo około 2000 r.
Najnowszym pomysłem mocowania jest wielowypust. Wykorzystano w nim oś o przekroju koła z wypustkami, która miała zapewnić lepszą przekazywalność siły kolarza dla roweru. Wiele wielowypustów nie są ze sobą jednak kompatybilne, ze względu na modyfikacje wprowadzone przez firmy np. Octalink. Najpopularniejszą obecnie osią jest Octalink V2. Ich plusem jest wielka sztywność oraz niezwykła wytrzymałość, dzięki czemu mogą być wykorzystywane do każdej dziedziny oraz klasy średniej.


Nowe mechanizmy korbowe posiadają również integrowaną oś, które powstały przez upartość oraz wiedzę inżynierów, który dąży do większej efektywności roweru. Mocowanie zależy od osi, są dodatkowo wkręcane miski z łożyskami. Są one jednak drogie, proponowane sportowcom mimo ceny, nie tylko sprzętu ale i jego eksploatacji. Największą wadą ośki integrowanej jest jej krótka żywotność przez uszczelnianie się łożysk. W zależności od producenta nie mogą być one ze sobą łączone. Producenci popadli w wyścig, kto stworzy lepszą technologię. Przykładem może być Campagnolo, który obecnie proponuje dwa systemy. Atutem pierwszego jest brak specjalistycznego sprzętu przy montażu oraz jego prostota, podobny jest również do Hollowtech'a. Drugi jest za to czymś całkowicie nowym, system osi działa ze sobą za pomocą zintegrowanych ramion, które łączą się ze sobą i zabezpieczone są specjalną śrubą. Innym przykładem jest firma Shimano ze swoim Hollowtech'em II, który jest rozwinięciem zastosowania pustych ramion o integracje z prawym ramieniem osią suportu, co ma zwiększyć jego sztywność i zmniejszyć wagę.


Ze względu na wykorzystanie, są również specjalne typy mocowań zębatek, wyróżnia się 4 rodzaje: Micro (rozstaw:94/58 mm) , Standard MTB (rozstaw: 104/64 mm), Standard Szosa (rozstaw: 130 mm) oraz Pająk ma 5 ramion
(rozstaw: 110/74 mm).


Bardzo ważne jest też dobranie wielkości zębatek, przy za małych koronach, będziemy mieć duży problem z rozpędzeniu roweru, a przy zbyt dużych, siła potrzebna, będzie za duża. Najlepszym standardem do jazdy turystycznej są koronki z 44-48 ząbkami z przełożeniem 44-48/32/22, a na szosę najlepiej wyjechać z 50 lub 53 zębami z przełożeniem 50-53/39/29. W raz z trudnością jazdy powinna zmniejszać się liczba koronek, co ułatwi nam jazdę na danym terenie.

Newsletter

Promocje i nowości na wyciągnięcie ręki. Korzystaj jako pierwszy!